home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23291
  0 Brugere, 353 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: r0zzat
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Kategori: Nostalgi
| | |-+  Taktiske Teorier!
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: Taktiske Teorier!  (Læst 8816 gange)
Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Taktiske Teorier!
« : 01 Mar 2006, 15:22 »

Her er tråden til debat om guiden Taktiske Teorier
« Seneste Redigering: 01 Mar 2006, 18:30 af Hawk1nZ » Logged

rudz
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #1: 01 Mar 2006, 18:18 »

En ganske udemærket guide, mangler dog noget om målmanden.

Målmanden kan sætte et hurtigt kontra igang hvis man har en offensivt placeret angriber der er hurtig og med god off the ball.
Mange folk glemmer lidt også om han skal være defensiv, f.eks. en alt for defensiv målmand vil ikke løbe ud efter bolde som han med stor chance kan nå før modstanderen eller måske løbe ud for sent hvilket kan resultere i at han bliver fanget ude.

Men alt ialt vil jeg sige at der er mange der sikkert kan lære noget fra denne guide  Thumbs Up
Logged


Rudz' Elite Træning v4 [FM12]
2 x Månedens Bruger : December 2006, Juli 2007

gehyden_bab
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #2: 01 Mar 2006, 18:18 »

Glimrende guide!

Virkelig interessante teorier, der i dén grad giver stof til eftertanke. Rigtigt godt arbejde.

Nu kender jeg ikke lige så meget til scenens skriftlige historie, men umiddelbart vil jeg give dig ret i din påstand på forsiden - at guiden er den bedste taktiske guide til FM2006 på den danske scene :-)

mvh,
mathias
Logged


Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #3: 01 Mar 2006, 18:33 »

En ganske udemærket guide, mangler dog noget om målmanden.

Målmanden kan sætte et hurtigt kontra igang hvis man har en offensivt placeret angriber der er hurtig og med god off the ball.
Mange folk glemmer lidt også om han skal være defensiv, f.eks. en alt for defensiv målmand vil ikke løbe ud efter bolde som han med stor chance kan nå før modstanderen eller måske løbe ud for sent hvilket kan resultere i at han bliver fanget ude.

Men alt ialt vil jeg sige at der er mange der sikkert kan lære noget fra denne guide  Thumbs Up


Du har helt ret rudz, målmanden er en vigtig brik på holdet og lige så er derfor hans indstillinger.
Logged

Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #4: 02 Mar 2006, 09:49 »

Målmænd:

Efter at have læst rudz indlæg har jeg tænkt på, at han har fuldstændig ret i, at Taktiske Teorier! ville blive endnu bedre, hvis der blev forklaret lidt om målmænd.

Det vil jeg så gøre i tråden her og husk, at I meget gerne må komme med feedback, holdninger, erfaringer osv. i denne tråd.

Nå, men målmænd...

Peter Shilton, Ray Clemence, David Seaman, Peter Schmeichel, Bruce Grobellar, ja listen kunne fortsætte længe endnu. Alle de målmænd jeg lige har nævnt er legender i fodboldspillet, men på deres helt egen måde af den ene eller anden grund.

Jeg vil faktisk gå så langt, som til at sige, at de stadig er savnet og at klubberne endnu ikke har fundet en decideret arvtager for dem, hvilket de sikkert heller aldrig vil.

Hvorfor? Tænker du sikkert.

Tja, en grund er, at disse målmænd havde en helt speciel karakter og personlighed på banen. For at blive en verdensklasse keeper, så skal man have noget, der får én til at skille sig ud fra mængden.

Nu er vi jo danskere, så lad os tage Schmeichel som eksempel. Selvom jeg tager mine røde og hvide briller af, så er han vel nok én af de bedste målmænd, der nogensinde har været og hvor trist det end lyder, så vil der sikkert aldrig komme en type som ham igen.
Han var en sand leder og han ledte sit hold frem til sejr fra de bagerste rækker, når spillet ikke lige var, som det skulle være. Han var ikke bange for at sige noget til sine medspillere, heller ikke selvom disse skulle tage det alt for nært. Enhver spiller, der har haft fornøjelsen af, at være på hold med Schmeichel, har helt sikkert også haft fornøjelsen af, at have fået nogle ord med på vejen.

Det var hans egne medspillere han behandlede på den måde, så forestil dig bare, hvordan det må have været at spille imod ham. Jeg tør vædde på, at mange modspillere har følt sig truet af ham på banen bare pga. hans måde at stå på mål på. Han var hele kampen igennem en sikker sidste skanse og har reddet sine hold gang. han kastede sig ikke bare i håb om en redning, nej han blev stående på benene, så lang tid som muligt, gjorde sig så stor som mulig og træf sine beslutninger, når modspilleren viste tegn på, hvor han ville sparke.
Alle Schmeichels forsvarsspillere har haft en ekstra sikkerhed, ved at spille foran ham. De har vidst, at skulle de lave en fejl, så havde de altid en verdensklassekeeper bag sig, som ofte gjorde fejlen god igen. Den sikkerhed og den tryghed er guld værd for enhver forsvarsspiller.

Det er nu ikke meget anderledes i FM2006. Du har behov for at finde en keeper, som du kan stole på og som vil skabe denne tryghed for sine holdkammerater. Du skal ikke tro, at sådan en spiller er lige til at finde. Du finder måske et rigtig godt målmandstalent, men han skal alligevel have nogle sæsoner på holdet, førend han når at udvikle sig bare nogenlunde.

Ligegyldigt hvordan du bærer dig ad, så vil din keeper altid være holdets sidste forsvarer. Det er ham, der skal træde i karakter, hvis en modstander slipper fri i feltet eller måske endda får en friløber mod målet. Ikke at din målmand skal redde alle chancer eller skudforsøg, nogle gange vil han lade et skud gå ind og nogle gange vil han lave en fejl, men så længe han ikke dropper ofte, så skal du ikke bekymre dig væsentligt.

Når du skal vælge en målmand, så er der nogle ting, som du skal være opmærksom på fra start. Det er de vigtigste stats, der afgør om denne keeper overhovedet har en chance for, at levere varen på sigt. De stats du skal se efter er handling, reflexes og agility. Har din keeper gode stats i de tre ting, så kan du med den korrekte træning udvikle ham væsentlig og gøre ham meget bedre.

Egentlig er der kun to måder at instruere en målmand på, dem vil jeg beskrive her.

Sweeper Keeper:

En sweeper keeper er, en målmand, der er sat til at komme ud af feltet og cleare de bolde, som dit forsvar ikke magter. Det er selvfølgelig en risikabel måde, at bruge en målmand på, men hvis du kan få det til at fungere ordentligt, vil du få flere fordele end ulemper.

Vigtige stats for denne type målmand:

Acceleration, decisions, composure, anticipation, concentration, positioning, command of area, agility, stamina, jumping, strenght og aerial ability.

Andre stats, der vil gøre ham bedre:

Throwing, pace og bravery.

Indstillinger:

Mentality: 10 eller derover, jo mere angrebsivrig jo mere risikabelt spil.

Closing down: Denne skal også være omkring 10, hvis den bliver sat til mindre, vil din keeper ikke gå ud af straffesparksfeltet, for at cleare boldene.

Tackling: Lav, så han ikke for røde kort.


Normal Keeper:

Overskriften siger næsten sig selv. Normal Kepper er den mest almindelige målmandsindstilling, hvor keeperen holder sig mere tilbage og ikke bevæger ud af straffesparksfeltet .

Vigtige stats for denne type målmand:

Decisions, composure, anticipation, concentration, positioning, command of area, agility, stamina, jumping, strenght og aerial ability.

Andre stats, der vil gøre ham bedre:

Throwing, pace og bravery.

Indstillinger:

Mentality: 6, så han holder sig tilbage, men stadig går ud i feltet, når dette kræves.

Closing down: Den skal stå til sjældent, omkring 4, så han ikke farer ud af kassen og presser enhver spiller.

Tackling: Lav, så han ikke for røde kort.

Det var dét. håber I kan bruge det til noget derude bag skærmene!
« Seneste Redigering: 02 Mar 2006, 15:55 af Bademesteren » Logged

Thore
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #5: 02 Mar 2006, 11:25 »

God artikel, men hvad med spillerne og deres stats? for jeg mener da ikke der er meget mening i og sætte en offensivmidtbane til høj creativ frihed, hvis han nu kun har 5 i det.
Logged

"I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black."

Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #6: 02 Mar 2006, 11:37 »

God artikel, men hvad med spillerne og deres stats? for jeg mener da ikke der er meget mening i og sætte en offensivmidtbane til høj creativ frihed, hvis han nu kun har 5 i det.

Husk på, at guiden ikke er den eneste løsning.

Men når det så er sagt, så prøv om det virker, hvis din midtbanemand kun har 5 i kreativitet og lad os andre høre dine erfaringer  Smiley
Logged

Thore
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #7: 02 Mar 2006, 11:40 »

Husk på, at guiden ikke er den eneste løsning.

Men når det så er sagt, så prøv om det virker, hvis din midtbanemand kun har 5 i kreativitet og lad os andre høre dine erfaringer  Smiley

Lige i øjeblikket er jeg i gang med det danske landshold og U/21 holdet, så det svinger jo meget hvem der spiller, men umildbart ser det ud til og virke fint... 3-0 ude over Tyrkiet ved pausen.
Logged

"I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black."

Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #8: 02 Mar 2006, 11:41 »

Lige i øjeblikket er jeg i gang med det danske landshold og U/21 holdet, så det svinger jo meget hvem der spiller, men umildbart ser det ud til og virke fint... 3-0 ude over Tyrkiet ved pausen.

Ja det kan man ikke være utilfreds med!  Thumbs Up
Logged

Thore
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #9: 02 Mar 2006, 11:53 »

Ja det kan man ikke være utilfreds med!  Thumbs Up

Nej det kan man ikke, og kampen endte 5-0, og min offensivemidtbane spiller Lorentzen med 10 i kreativitet spillede 9, så det er vidst helt fint.
Logged

"I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black."

Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #10: 02 Mar 2006, 12:01 »

Nej det kan man ikke, og kampen endte 5-0, og min offensivemidtbane spiller Lorentzen med 10 i kreativitet spillede 9, så det er vidst helt fint.

Så blev vi så meget klogere  Thumbs Up
Logged

rudz
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #11: 02 Mar 2006, 15:26 »

Fedt med det om målmænd, har dog lige en lille ting jeg syntes der skulle være plads til.

Vi har alle set (også i fm) hvordan nogle gange en målmand løber med op til f.eks. hjørne, dette kan gøres ved at knalde mentalitet HELT op. Men pas lige på med det  Djævel
Logged


Rudz' Elite Træning v4 [FM12]
2 x Månedens Bruger : December 2006, Juli 2007

Bademesteren
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #12: 03 Mar 2006, 11:48 »

Fedt med det om målmænd, har dog lige en lille ting jeg syntes der skulle være plads til.

Vi har alle set (også i fm) hvordan nogle gange en målmand løber med op til f.eks. hjørne, dette kan gøres ved at knalde mentalitet HELT op. Men pas lige på med det  Djævel

Ja, det er vidst ikke noget man skal have som fast indstilling  Grin
Logged

Dusty78DK
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #13: 03 Mar 2006, 12:36 »

Oh, no, kan jeg ikke anbefale. Jeg havde en målmand, der godt kunne lide at løbe med frem uanset hvilken mentalitet jeg havde i taktikken. Det handler måske også om målmanden skjulte sats  Opstemt
Logged

Nees
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Taktiske Teorier!
« Svar #14: 03 Mar 2006, 13:32 »

Hej

Jeg har lige 1 spørgsmål

Hvis man nu er små klubber f.eks. Holbæk eller nogle fra de laver engelske rækker skal man så bare "kopier" træningsskemaet til ungdomsspiller og deltids for det er jo ikke alle spillerne der er fultidsspiller Wink

Jeg håber du kan forstå spørgsmålet  Smiley
Logged

Sider: [1] 2 3 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010